PSN J09554214+6940260: una supernova de tipus Ia a la Galàxia del Cigar (M82)

En la Galàxia del Cigar (Messier 82) hom ha descrit en les darreres hores una probable supernova (denominació provisional PSN J09554214+6940260). La matinada de dimecres, Cao et al. classificaven l’objecte com una supernova de tipus Ia, jove i enrogida. L’objecte havia estat descobert per S. J. Fossey, però ara hom ha pogut rastrejar-lo en imatges de la setmana passada. Messier 82, per a la nostra latitud, és un objecte circumpolar, és a dir permanentment situat per damunt de l’horitzó. És relativament fàcil de localitzar-lo per la proximitat amb el Carro (Óssa Major):

Amb una magnitud aparent de +8,41, i difosa en una àrea aparent de 11,2×4,3 minuts d’arc, la Galàxia del Cigar no és visible a ull nu. K. Itagaki ha recollit una sèrie d’imatges dels darrers dies, que mostren l’evolució de la supernova:

La supernova apareix en aquestes imatges com el punt de lluminositat creixent situat a la part dreta del “cigar” de l’M82

El telescopi orbital Hubble va prendre imatges detallades de l’M82. Tendulkar et al. les han emprades per investigar l’estel progenitor de la supernova:

L’única supernova confirmada que ha estat detectada en l’M82 fou l’SN2004am. L’abundant material interestel·lar particulat d’aquesta galàxia va interferir en la confirmació com a supernoves d’altres candidates (SN2008iz; juny del 2009). Però, mentre l’SN2004am era una supernova de tipus II, la PSN J09554214+6940260 és de tipus Ia.

La supernova encara es troba en fase d’augment de lluminositat. La Unió Astronòmica Internacional publica reports de seguiment. També podeu seguir les novetats publicades en forma de telegrames.

PD. L’objecte ja ha rebut la denominació de SN 2014J

Aquesta entrada ha esta publicada en 1. L'Univers. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.