Provem de veure a ull nu el cometa C/2011 L4 (PANSTARSS)

Fou el mes de juny del 2011 que el telescopi panoràmic PAN-STARSS, de Hawaii. D’acord amb la data i la prioritat de descoberta, va rebre el nom de cometa C/2011 L4 (PANSTARSS). És tot un símbol trobar-nos un cometa que té el nom d’un descobridor robòtic, i no pas d’un pacient astrònom de carn i pell (professional o aficionat). El PAN-STARSS va trobar aquest cometa quan era un astre de magnitud aparent de +19 i es trobava entre les òrbites de Júpiter i Saturn (a una distància de 1012 m):

Una de les imatges que serví a la descoberta del cometa C/2011 L4 PANSTARSS

El cometa encara era lluny del seu pas pel Sistema Solar Inferior, moment en el qual adquiriria la magnitud aparent més elevada. Alguns primers càlculs parlaven d’una magnitud màxima de -4. Posteriorment, aquestes estimacions s’han tirat a la baixa, i ara es parla d’una magnitud màxima de +3,5. Val a dir que la primera observació del cometa a ull nu fou el 7 de febrer del 2013, quan tenia una magnitud aparent de +6. La màxima aproximació del cometa a la Terra tingué lloc el 5 de març del 2013, quan arribà a una distància de 1,6·1011 m. Un apropament molt modest, ja que en aquell mateix moment, el planeta Mercuri i el Sol eren a una distància inferior de la Terra.

Fins ara les millors observacions es podien fer en l’hemisferi sud. A cada nostra, els dies més favorables d’observació són el vespre de dimarts 12 i dimecres 13.

El millor dia és el dimarts 12. En el gràfic de dalt teniu la posició relativa de la Lluna (en primeríssima fase creixent) i del cometa. Les prediccions meteorològiques són desfavorables. Serà difícil veure una posta de sol nítida, i unes primeres hores de crepuscle sense núvols ni boirina a ponent. El marge horari també és desfavorable, ja que el cometa, a les 7 del vespre (hora oficial) serà a tan sols 5 graus de distància de l’horitzó. Malgrat tot, serà justament a aquesta hora que les condicions seran òptimes.

panstarrs

A banda de la Lluna, també Mart pot ajudar-nos a localitzar el cometa. La imatge es correspon a Barcelona, el dimarts 12 de març, a les 19h (hora oficial). W indica la posició cardinal d’oest./p>

A veure, doncs, qui aconsegueix veure aquest cometa sense ajut visual!

PS. L’intent de dilluns 11 fou frustrat per la nuvolositat. Pel que fa a dimarts 12, es va poder mig endevinar el cometa amb prismàtics, però resultà impossible veure’l a ull nu.

Aquesta entrada ha esta publicada en 1. L'Univers. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.