2009 ST19: la descoberta d’un asteroide potencialment perillós

La matinada del dimecres dia 16 de setembre, Josep Maria Bosch, en el seu observatori de Santa Maria de Montmagastrell, mentre anava a la percaça d’un cometa, topà amb un objecte de magnitud aparent de 17. Successives plaques mostraven un moviment aparent en l’esfera celeste que feia pensar que es tractava d’un asteroide, possiblement desconegut, i així ho va comunicar al Minor Planet Center. Els responsables del Minor Planet Center van fer entrada nova (amb el codi jmbo11, és a dir objecte n.11 reportat per en Josep Maria Bosch) de l’observació en la plana NEO-Cp (destinada als objectes propers a la Terra) i feren una crida per seguir l’hipotètic astre. Però ni en Bosch ni cap altra van poder observar l’objecte ni el 17 ni el 18 de setembre. Així doncs, aquell divendres, els responsables del Minor Planet Center van enretirar l’observació jmbo11 com a espúria. El dimarts d’aquesta setmana, el dia 22, des del programa LINEAR (dedicat a l’observació d’asteroides propers a la Terra) hom va descriure un objecte astronòmic amb alta velocitat aparent. L’observació fou enregistrada en plana NEO-Cp com a BQ24981. Aquesta observació fou confirmada, hom hi féu els corresponents càlculs orbitals, i el vinculà a l’observació prèvia jmbo11. El dia 23 les denominacions eventuals jmbo11/BQ24981 eren confirmades i registrades en un comunicat del Minor Planet Center. D’acord amb la confirmació l’objecte va rebre la denominació provisional de 2009 ST19.

Un asteroide potencialment perillós: i doblement de risc, per la grandària i per l’òrbita

A partir de les observacions dels dies 22 i 23, que s’han acabat de completar el dia 24, hom ha reconstruït les dades bàsiques de l’asteroide i de la seva òrbita. Es tracta d’un “objecte proper a la Terra” (NEO), definició en la que s’inclouen tots els asteroides que tenen òrbites que creuen l’òrbita de la Terra. L’espai interplanetari és prou gran com perquè cada creuament individual sigui d’un risc baixíssim. Però tard o d’hora hi ha impactes.

El període orbital de l’objecte 2009 ST19 és d’uns sis anys, però com que segueix un òrbita força excèntrica, creua tant l’òrbita de Mart com la de la Terra. Aquestes característiques orbitals el situen en el grup d’asteroides Apolo. Se li calcula un diàmetre de 500 metres, que ja és una grandària considerable, i que el fa el més gran dels asteroides classificats com a “potencialment perillosos” des de la introducció fa uns anys d’aquesta escala. Si combinem distància i grandària, no hi hauria hagut una aproximació tan “arriscada” des de l’aproximació que va fer l’asteroide Hermes a 750.000 km el 1937.

L’observació de Josep Maria Bosch és la primera de la qual es té notícia d’aquest astre. És possible que un examen d’imatges telescòpiques del passat pugui “recuperar” observacions inadvertides de l’asteroide. En aquesta aproximació a la Terra que ha permès la seva descoberta, ST19 s’ha atansat a una distància de 645.000 km del nostre planeta (per comparació, recordarem que la Lluna es troba a 380.000 km de distància mitjana).

No obstant si se ressegueix la seva òrbita i se li suposa una estabilitat en el temps, hom pot calcular apropaments anteriors, com el que hauria tingut lloc devers el 4 d’octubre del 1980. L’apropament de l’octubre del 1980 podria haver estat més pronunciat que el d’aquest mes de setembre. I si mirem cap al futur, alguna projecció assenyala un apropament de màxim risc per al 2038.

D’aquí a uns mesos, la denominació provisional de l’ST19 serà substituïda per un nombre definitiu i per un nom. Serà a Josep Maria Bosch, que és professor del Camp d’Aprenentatge del Montsec del Centre d’Observació de l’Univers d’Àger, a qui li correspondrà de triar-lo.