Fuita de dimetilamina a l’estació ferroviària del Morrot (Barcelona)

Aquest matí (23/05/2008), a un quart de deu, s’ha produït una fuita en un vagó cisterna al Morrot, la terminal ferroviària d’Adif al Port de Barcelona. El vagó, que contenia 24 tones d’una solució aquosa de dimetilamina (CH3-NH-CH3),
ha caigut quan una grua el treia fora de la via per procedir-ne a la
descàrrega. La caiguda s’ha produït pel trencament d’un dels cables de
subjecció de la grua. A conseqüència de la topada s’ha obert una bretxa
de la qual ha començat a sortir la solució de dimetilamina. Les
dimensions de la fuita, el seu caràcter irritant, corrosiu i inflamable
i la toxicitat de la dimetilamina i dels productes de la seva combustió
han obligat a l’estació de donar avís. S’ha activat el pla
d’emergències químiques (Plaseqcat),
a càrrec del Centre d’Emergències de Catalunya. Davant de la proximitat
de la Ronda Litoral, s’ha optar per tallar-la, des del Morrot fins a
Ciutat Vella, a partir d’un quart d’onze.

La dimetilamina es presenta a temperatura ambient en forma de gas.
Normalment es transporta en solució aquosa. Es fabrica per síntesi
química a través de la reacció de dues molècules de metanol amb una
molècula d’amoníac. La dimetilamina, al seu torn, s’empra en la
indústria química en la síntesi de gomes, de colorants, de productes
farmacèutics, etc.

Els Bombers de la Generalitat
hi han acudit i emprès les tasques de neteja. Un dels bombers ha hagut
d’ésser evacuat a un centre hospitalari amb símptomes d’irritació
després d’haver-se apropat a la fuita. Quan havien arribat, el líquid
ja s’havia estès uns 20 metres al llarg de la via. Una vegada han
controlat la fuita, s’ha comunicat que ningú no ha pres mal i que no
s’han produït més desperfectes que la dimetilamina vessada. La
dimetilamina vessada ha estat recoberta d’una escuma
per impedir que es volatilitzi, s’incendi o que s’escampi encara més.
De totes formes per a taponar la cisterna calia aixecar-la de nou amb
la grua. Davant d’aquesta dificultat hom va optar per transvasar el
líquid que encara resta a la cisterna esquerdada a una altra cisterna.
Aquesta altra cisterna ha arribat al Morrot a la una.

Ha tingut un gran impacte circulatori la mesura de tallar la Ronda
Litoral. Al migdia, les retencions eren de 5 km direcció Llobregat, i 2
km direcció Besòs. Els vehicles que volen entrar a Barcelona per la
Ronda eren desviats per la Zona Franca, i els qui volien sortir-ne
se’ls feia passar per Ciutat Vella. La situació del trànsit ha
empitjorat a mesura que avançava la tarda, ja que el sector afectat no
serà obert al trànsit fins a les nou del vespre, quan ja s’hagi retirat
tota la dimetilamina (la vessa i la que no).

Paga la pena de llegir aquest comentari oficial: ‘el líquid no és
tòxic, però sí corrosiu, irritant i inflamable’. Quina cosa ha de fer
un producte químic perquè el considerem ‘tòxic’ i no, simplement,
‘irritant’? Certament hi ha símbols d’advertiment diferent per als
productes tòxics i per als productes irritants, i en el cas de la
dimetilamina se l’etiqueta amb els advertiments d’inflamable, irritant
i corrosiu, però no amb el de tòxic. Això seria perquè la dimetilamina
no produeix efectes tòxics específics, sinó els que deriven directament
del seu caràcter inflamable.

Jordi Hereu ha tranquil·litzat la població tot dient que la
dimetilamina, per bé que corrosiva, irritant i inflamable, no és
tòxica. Justament una de les facetes de la toxicitat és la irritació i
la corrosió. En l’accident d’avui, si més no un membre del cos de
bombers, ha hagut d’ésser atès a conseqüència de la irritació que li ha
provocat exposar-se als vapors de dimetilamina.

Lligams:

Full de seguretat de la dimetilamina, a l’Organització Internacional del Treball.

Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.